Că tot vorbeam de simboluri naționale, Tarom este mai mult decât atât, este un brand internațional de proveniență românească, flancat de o istorie a aeronauticii române ce ne obligă să facem eforturi asumate de a-l ține în viață.
Traian Vuia, Henri Coandă, Aurel Vlaicu, plus alte nume mari ale aeronauticii mondiale ne pun în situația de a fi datori acestei istorii și a păstra compania aeronautică națională în viață, chiar în condiții de ineficiență, ca simbol național.
Pentru că această păstrare înseamnă la un moment dat asumare a acestui simbol, și automat scoaterea sa din jocul politicianist și demagogic al diverșilor nefericiți și nepotriviți miniștri ai transporturilor. Desigur, îl va manageria același minister, dar ne vom asuma că această companie ne costă, și nu o vom mai pune în pericol prin declarațiile diletanților ce își fac proiecții despre ea! Vezi doar diferențele între declarațiile lui Cucu-ministru actual și realitatea de la Tarom..!
Căci asumarea aceasta va însemna și autoasumare, atâta timp cât managementul politic a fost întotdeauna falimentar, condimentat și cu împlântarea tuturor beizadelelor în administrația, managementul, și chiar forța de muncă a companiei! Tarom a fost într-una ținta partidelor ce au preluat guvernarea. Îmi și aduc aminte acum de o colegă, de tristă amintire, ce și-a propus să își împlânte fiica acolo, imediat ce ministrul transportului i-a devenit cunoscut..,de, metehne vechi!
Iar dacă îl veți asuma, atunci trebuie să începeți să asumați și pierderile, căci iată, Tarom este în al 10-lea an consecutiv pe pierderi! Dar să fim bine înțeleși, toate țările din jurul nostru, aproape, nu mai au companii aero naționale. Dar nici istorie sau putere financiară cât noi! Monștrii în această industrie, Alitalia, Air Berlin, sunt doar victimele acestui an, înaintea lor muuuulți alții, după sigur vor mai urma! Căci nu este ușor de supraviețuit în condițiile actuale, iar Tarom cu management politic și C.A. de beizadele cu atât mai puțin. Dar nu mai pierdem încă un simbol, simbol național, cu istorie în domeniu, o istorie mare, de care în lume se vorbește și acum! De efectul Coandă se folosesc și azi toate avioanele, este la fel de valabilă ca teoria gravitației lui Newton în fizică. Dar avem și o Elena Caragiani, între primele 10 femei pilot din lume, o Smaranda Brăescu, o adevărată istorie..!
Din toate aceste motive, cred, Tarom ar trebui trecută anul viitor, în lista simbolurilor naționale, și scoasă din demagogia cotidiană politică! Mai ales că pierderile pot fi minimizate, dar dacă suntem onești cu noi, simbolurile costă! Și așa și trebuie să fie!