Ultimii 15 ani din competiția regină a sporturilor cu motor au însemnat un efort continuu spre ”downsizing”. De la 5000 de cmc și 300 cp am ajuns la 1600 cmc și 1000 cp. De la rezervoare de benzină nelimitate în regulament, am ajuns la 100 l pe cursă. De la cauciucuri cu dimensiuni impresionante s-a ajuns la cauciucuri cu striații (epoca Brown) sau cu dimensiuni maxime impuse. De la motoare cu 12 cilindri, s-a ajuns la motoare cu 6 cilindri.
A venit rândul spectatorilor însă, din nou, în F1. Ultimele modele, capabile de recorduri reale, 373 km/h de exemplu, nu mai produceau în jurul pistei atâta adrenalină cât să asigure euforia de altădată. Impunerea mecanismelor de recuperare a energiei kinetice și calorice au redus zgomotul motoarelor și eșapamentelor la niveluri la care fanii de altădată nu mai erau dispuși să plătească sute de euro pentru un weekend.
Anul 2017 este anul revenirii. Creșterea masei mașinilor, a lungimii și lățimilor, a dimensiunilor cauciucurilor și a aripilor din botul și spatele mașinii, relaxarea regimului privind tobele de eșapament, toate aceste modificări produc efecte ce vor duce, probabil, la cel mai interesant an competițional din ultima perioadă.
Semnalul de alarmă a fost tras în urmă cu mai bine de un an de Fernando Alonso. El sublinia că diferența de nici două secunde în minus față de GP2, următoarea competiție ca și competitivitate, nu mai face din F1 aceeași întrecere atractivă.
Este anul în care numai estimările și predicțiile pot spune despre cât de departe vor ajunge mașinile anului 2017 să testeze limitele fizicii și ale aderenței. Piloții depun eforturi cumplite încă din luna decembrie pentru a se pregăti în vederea noilor bariere pe care le au de depășit. Estimările actuale spun că mașinile vor fi cu aproximativ 3 secunde mai rapide pe pistă, în special în curbe unde forțele G vor depăși ceea ce piloții de rachetă trăiesc la decolare. Distanțele de accelerație și de frânare se vor reduce semnificativ astfel încât e nevoie de super atleți pentru a putea rezista în noile condiții de competitivitate.
Unul din piloții Ferrarri al anilor 2000, afirma că un om obișnuit va leșina cel târziu la prima frânare, dacă nu cumva va fi leșinat de la accelerare, în mașina pe care cei de la Maranello o pregătiseră pentru cei ce doreau cu adevărat să cunoască senzația din Formula 1. Acum, cu noile reglementări, totul se multiplică!
E toată lumea pregătită de start?